כיצד מיתוג עצמי יסייע לך בפיתוח הקריירה?

המותג שהוא “אתה”: איך מיתוג אישי יעזור לך בחיפוש העבודה

מיתוג אישי, Personal Branding, הוא לא רעיון חדש, אבל הוא עדיין רלוונטי מתמיד בעולם חיפוש העבודה התחרותי. את המונח טבע גורו העסקים האמריקאי טום פיטרס, במאמרו המיתולוגי מ-1997 “A Brand Called You“. לפי פיטרס, כדי לשגשג ולהתקדם בקריירה אנו זקוקים ל”אריזה עצמית” (Self Packaging) מתאימה. ג’ף בזוס, מייסד אמאזון, הגדיר בתמצית את משמעות המותג האישי ואמר “מותג אישי הוא מה שאנשים אומרים עליך כשאתה יוצא מהחדר”, הגדרה מצוינת שבעולם הדיגיטלי מתרחבת לכלול את הרושם והחתימה שנותיר על אלו הנחשפים לקיומנו ברשת.

תהליך המיתוג האישי הוא האופן בו נשווק את ה”אני” שלנו כמותג, בדיוק כפי שאנשי פרסום ושיווק עובדים על מיתוג של מוצרים: המותג שלנו הוא תערובת של כל מה שמגדיר אותנו; תכונות, אופני התנהגות, שאיפות, ערכים, מראה חיצוני, חולשות וחוזקות. נכון שלא כולנו מעוניינים להסתכל על עצמנו כמותג- המחשבה שעלינו להציג כלפי חוץ גרסה “זוהרת” יותר של עצמנו בהחלט מעוררת אי נוחות מסוימת, אך אם נודה באמת- אם נרצה או לא, אנחנו כבר הבעלים הגאים של מותג אישי. ואם כבר בעלים של מותג, אז עדיף לארוז אותו כמו שצריך, ולשווק אותו לקהל המתאים, כדי שהוא יוכל לשרת אותנו באופן שנרצה.

על המותג להיות ביטוי אותנטי לחלוטין של מי שאנחנו, אחרת המיתוג ייכשל. המטרה היא ליצור מותג שהוא כן, אמיתי, ומותיר רושם. המותג הוא בעצם המוניטין שלנו, והמאמצים הם לשיפור התפיסה שלנו בעיני אחרים; חברים לעבודה, מעסיקים, לקוחות פוטנציאליים. זוהי גם דרך מצוינת לעורר מודעות לגבי התשוקות האמיתיות שלנו, היתרונות שלנו בשוק והדברים שמייחדים אותנו מאחרים. מותג אישי חזק יכול לסייע גם בתהליך חיפוש עבודה. מותג שנבנה כהלכה באמצעות נוכחות טובה ברשת יוביל בסופו של דבר את המגייסים אלינו, במקום שאנחנו נחפש אותם.

איך בונים מותג אישי?

מקדישים מחשבה מעמיקה לזיהוי והגדרת המותג שלנו ומנסים לאתר את תחום המומחיות שלנו, ולהבין מתי אנחנו במיטבנו. השאיפה היא למצוא נישה ייחודית, ולנסות לענות באופן המדויק ביותר לצרכיה. כדאי להימנע מהגדרות כלליות מדי כמו: “אני טוב בהרבה דברים”.

אחרי שנתנו שם למומחיות שלנו והגדרנו את המותג האישי, הצעד הבא הוא לדבר עליו, ובעצם לחיות אותו – במפגשים עם חברים, בשיחות עם מגייסים או עמיתים למקצוע. כדאי להכין מראש את “נאום המעלית” – מעין פרזנטציה קצרה ב-30 שניות שמסכמת אותנו ואת המותג שלנו, כזו שאפשר לשלוף במפגש עם חברים מהתחום או מעסיקים פוטנציאליים. אם נרצה בכך או לא, הפרסונה החיצונית שלנו היא חלק מהאריזה של המותג. נאלץ, אם כן, להקדיש גם מחשבה לאיך אנחנו היינו רוצים להיראות.

המותג שלנו צריך להשתקף גם בפלטפורמות החברתיות. זה הזמן להפגין נוכחות בטוויטר ובפייסבוק, ולהביע דעות בעניינים שקשורים לעיסוק ולמומחיות שלנו. הפרופיל שלנו בלינקדאין צריך להיות אופטימלי ומסונכרן עם המותג והערכים שאנו משדרים. גיגול של השם שלנו מועיל גם הוא כדי לקבל תמונה כיצד מגייסים ומעסיקים פוטנציאליים תופסים אותנו. עקביות היא חיונית למיתוג אישי מוצלח – כדאי להשתמש באותה תמונה ובאותו שם משתמש בכל הפלטפורמות העסקיות והחברתיות כדי ליצור דימוי קוהרנטי וברור.

בקורות החיים כדאי לספק כמה מילים שיתארו את תחום המומחיות שלנו והכישורים שלנו, ולצרף קישורים לפרופילים העסקיים שלנו. בראיון עבודה עלינו להיות ברורים ובהירים לגבי מי אנחנו ומה השאיפות שלנו- מראיינים ירצו לדעת שהמותג שלנו והיכולות שלנו בקו אחד ושאנו מסוגלים לספק תוצאות, ולכן עלינו להיות מוכנים עם המלצות וסיפורים שמוכיחים זאת.

מיתוג אישי דורש עבודה עצמית מסוימת, אבל ההשקעה משתלמת- בלקוחות ושותפים חדשים, במעסיקים מעוניינים ובמוניטין חיובי וקשרים מניבים ברשת. “זה פשוט: אתה מותג”, כותב פיטרס במאמרו המפורסם. “אתה אחראי על המותג שלך. אין דרך אחת להצליח, ואין דרך נכונה ליצור מותג בשם “אתה”. למרות זאת, התחל בכך מיד” – ואנו יכולים רק להמליץ בחום לקבל את דבריו ולהתחיל לעצב את האישיות והמותג הדיגיטלי שלכם כבר היום.

Comments


טוען...