מוניטין רשת: איך הוא עוזר לך להתקבל?

בעידן האינטרנט, המציאות משליכה לרשת ויוצרת עולמות וירטואליים וקהילות משגשגות. אך מה קורה כשהיוצרות מתהפכות – והזהות הוירטואלית היא זו שמשפיעה על התעסוקה בעולם האמיתי?

מחפשי עבודה משקיעים משאבים רבים בשפצ”ור קורות החיים, מתוך תקווה שהם אלו שיפתחו את הדלת בדרך למשרה הנחשקת. בפועל, בעידן בו הזהות הדיגיטלית גלויה לעיני כל, הרזומה הכתוב הוא מזמן לא המקור היחיד לאיסוף מידע על מועמדים לתפקיד- כל מה שמגייס צריך לעשות הוא לפתוח את הדפדפן ולהתחיל לחפש. איך המוניטין שלך ברשת משפיע על סיכוייך לצלוח את תהליך המיון?

חיפוש מידע על מועמדים: מבט מבפנים

נגישות המידע הפכה והופכת למכרה זהב עבור המגייסים המוצפים בערימות של קורות חיים, וצריכים לבדוק את מידת ההתאמה לתפקיד. איפה מחפשים המגייסים מידע על המועמדים? מה הם בודקים וכיצד תוצאות החיפוש עשויות לפסול או לקדם אתכם בדרך למשרה?

מקורות החיפוש המרכזיים

בכל מקום בו כולנו מחפשים, גם המגייסים נמצאים, ובראש ובראשונה כמובן בגוגל. חיפוש שמו של המועמד במנועי החיפוש יכול לספק למגייס מידע עדכני דרך מאמרים, בלוגים, אתר אישי, פורטפוליו וכל תרומה אחרת המאוזכרת בתוצאות החיפוש. קחו בחשבון שלא רק הפרופילים שאתם שולטים בהם יופיעו, אלא גם אזכורים ותיוגים ממקורות אחרים שלא תמיד תרצו בהם.

הרשתות החברתיות משחקות אף הן תפקיד משמעותי במסע החיפושים: בעוד לינקדאין מספק תובנות בנוגע לכישורים המקצועיים, מניסיון תעסוקתי ועד המלצות מעמיתים ומעסיקים קודמים, פייסבוק מספק הצצה לחייו הפרטיים של המועמד. מההתנהלות במרחב הכאילו-פרטי אפשר לדלות מידע חיוני: כך למשל ניתן להקיש מתוך התמונות, רשימת החברים, הסטאטוסים ומידת המעורבות בקבוצות ודיונים – על התאמת המועמד לצרכי וערכי החברה המגייסת.

מה המגייסים באמת בודקים?

טביעת האצבע הדיגיטלית של המועמד עשויה לחזק את מועמדותו או להדליק נורות אדומות. ריכזנו עבורכם מספר אינדיקטורים חשובים שנלקחים בחשבון בתהליך המיון.

עקביות – את הנטייה לייפות את קורות החיים כדי לפתוח דלתות אפשר לאזן באמצעות חיפוש מידע על המועמד ברשתות החברתיות. לכן המגייסים משווים בין הרזומה הכתוב ששלח המועמד לבין הניסיון התעסוקתי שמשתקף בלינקדאין למשל.

תמרור אזהרה: חוסר אחידות עלול להדליק נורה אדומה לא רק בהיבט התעסוקתי, אלא ליצור חוסר אמינות שיהיה קשה לשקם…

תמונות – גם אם יש בקורות החיים שלכם אלף מילים מקדמות, מספיקה תמונה אחת שתעלה ברגע הלא נכון כדי לשטח את ההרים והגבעות המילוליים. בפייסבוק וגם ברשתות האחרות קל להגדיר את פרטיות התכנים שלכם כך שרק תמונות הפרופיל יהיו חשופות לזרים ולא האלבומים שלכם- מומלץ בחום לבחור תמונות פרופיל שמשדרות מסרים חיוביים. שימו לב שתמונות של חברים בהן אתם מתויגים לעתים יהיו פומביות, ובאפשרותכם להסיר את התיוג שלכם כדי למנוע את חשיפתן.

תמרור אזהרה: תמונות שמשדרות ילדותיות, חוסר אחריות או פעילויות לא חוקיות עלולות ליצור רושם לא מחמיא בעיני המגייס.

עד כמה המועמד חדור מוטיבציה? תשובות אפשריות אפשר למצוא במידת מעורבותו בקבוצות מקצועיות, בפוסטים ומאמרים שהוא כתב ובסטאטוסים שהוא מפרסם. מעורבות גבוהה, נכונות לייעץ ולסייע לאחרים מעידה בדרך כלל על אדם עם תשוקה שאוהב את מה שהוא עושה ונושם את התחום.

תמרור אזהרה: מעורבות נמוכה או לא איכותית, תגובות שמעידות על חוסר הבנה ואפילו סטטוסים נלהבים לגבי תחומים אחרים יכולים להקטין את המוטיבציה הנתפשת בעיני המגייסים.

סטאטוסים מדברים – האופן שבו בוחר המועמד להתבטא מלמדת על צורת החשיבה שלו. כך למשל מועמד שמשתמש בשפה גסה בסטאטוסים שהוא מפרסם יכול להיתפס כחסר בגרות. גם שימוש תדיר בנימה שלילית או ציניות קיצונית לא משרת את המועמד, ומשליך על הגישה והאווירה שיפיץ סביבו במקום העבודה.

נקודה הזוכה לתשומת לב מיוחדת היא אופן ההתייחסות למעסיקים קודמים: מועמד שנוהג “ללכלך” על האקסים, הלקוחות והעמיתים – עשוי לחזור על אותו דפוס התנהגות גם בתפקיד הבא. ההיפך הוא הנכון לגבי מועמד השומר על קשרים טובים עם קולגות ומעסיקים.

אמור לי מי חבריך… בין אם נרצה ובין אם לא, הקשרים שאנחנו רוקמים ברשתות החברתיות משפיעים על המוניטין שלנו. מצד אחד, קישור לאנשים משפיעים בתעשייה יכול להוסיף לנו נקודות זכות. מצד שני, חבר מופרע שתייג אותנו בתמונה או סטאטוס הזוי יכול גם לעוות את הרושם שלנו.

אז איך ממשיכים מכאן?

האם המוניטין המקוון ידחק לפינה את קורות החיים המסורתיים? ימים יגידו. מה שבטוח, כבר עכשיו יש לניהול המוניטין ברשת משקל הולך וגדל בתהליך מיון המועמדים. למרבה ההפתעה, חלק ניכר מהמועמדים לא מודעים לכך ולכן לא מבצעים את הפעולות המתבקשות.

לתחום עיצוב המוניטין המתפתח קוראים Search Engine Reputation Management – ואחרי שהבנו עד כמה המוניטין משמעותי בתהליך הגיוס, במאמרים הבאים נלמד איך לנהל אותו בצורה אפקטיבית.

Comments


טוען...