מנהל מוצר גרסת 2.0

מחפשי עבודה ומגייסים הנתקלים בתפקיד מנהל המוצר מכירים מקרוב אגוז קשה לפיצוח בשוק הדיגיטלי והמסורתי כאחד, בעיקר מכיוון שבחברות ובתעשיות שונות התפקיד כולל תחומי אחריות שונים ודורש יכולות שונות לגמרי.

כדי לתת לכם יתרון תחרותי בתחום המוצר נבחן את היבטי התפקיד וננסה להצביע על יכולות ומיומנויות בעלות ערך למקצוענים:

באופן כללי, מנהל המוצר הוא מי שאחראי בחברה להצלחת מוצר בכל שלבי חייו – תכנון, פיתוח, השקה, שיווק ומאזן רווחים לאורך חיי המוצר בשוק. במושגים מעשיים, הוא אחראי לחקור את השוק של המוצר, לקשר בין אנשי המחלקות הקשורות להפקת המוצר, לברור בין אלטרנטיבות בתהליך הפיתוח, ליזום שינויים ועדכונים נחוצים לפי צרכי השוק, לנהל את משאבי המוצר ולהבטיח את רווחיותו, ובאופן כללי להיות האחראי למוצר או שירות של החברה.

בחברות אינטרנט, מנהלי המוצר הם לעתים מנהלי אתר ברשת המוקדש לתחומם (ונקראים גם Brand Managers או מנהלי מותג בחלק מהחברות). לדוגמה, בחברת הימורים מנהל מוצר יכול להיות אחראי לאתר הבינגו או למנוע הבינגו שמאחוריו, או לאתר הבינגו במובייל שהוא מוצר שונה מאתר הבינגו בווב ובחברת בידור מנהל מוצר יכול להיות אחראי לערוץ תוכן. מנהלי מוצרים דיגיטליים אחראים בלעדית להצלחת מוצריהם ויעסקו בעיקר בשיווק ואופטימיזציה של מדדיהם העסקיים ומשפך ההמרה.

בחברות תוכנה לעומת זאת, כבר משנות השמונים נפוץ שמנהל המוצר בעצם מוביל את פרויקט הפיתוח עצמו ולא אחראי לשיווק המוצר ללקוחות או לפעילות עסקית עקיפה של המוצר, מנהלי מוצר כאלה נמדדים בעיקר בקצב הפיתוח והתאמת התוצרים לדרישת הלקוחות.

מנהלי המוצר של המחר

כאילו לא מספיקה המורכבות של תפקיד מנהל המוצר בגלגוליו השונים (להרחבה בנושא ‘תפקיד מנהל מוצר’), אנחנו רואים היום מרכיבים חדשים שמצטרפים להגדרת התפקיד ודורשים מאיתנו להרחיב את אופקינו המקצועיים:

השינוי הבולט ביותר שאנו רואים קשור להתפתחות תחום חווית המשתמש (UX) ומדידת ההמרה. בחברות אינטרנט בהן קיים משפך המרה שמוביל למכירה מקוונת, להורדת אפליקציה או לשימוש בשירותי החברה, מנהלי המוצר נדרשים להבין לעומק את המשפך ולהמשיך לטייב ללא הרף את מסלול הגולשים והקריאות לפעולה כדי להישאר תחרותיים. גם בתעשיות המוחשיות חווית המשתמש, הממשקים ועיצוב המוצר תופסים בעשור האחרון מקום משמעותי יותר, במידה רבה בזכות סטיב ג’ובס שהדגים כיצד מוצר, שאינו עולה על טכנולוגית למתחרים (ה-iPhone המקורי) יכול להפוך לעליון ופורץ דרך מתוך הבנה עמוקה של חווית המשתמש.

טרנד נוסף ומשמעותי בניהול מוצרים דיגיטליים קשור לסביבה האינטרנטית- למי שלא שמע, Content is the new King, ובהתאמה מנהלי מוצר נדרשים להבנה מעמיקה יותר בתחום התוכן. מנהלי מוצר בחברות סטארט-אפ רבות מובילים או מעורבים בשיווק המוצר ברשת, בין אם מדובר בהפקת תוכן אינטרנטי המייצר תנועה נכנסת (Inbound), מסמכים טכניים ומקרי בוחן ללקוחות עסקיים, או כל יוזמת תוכן אחרת שמקדמת את הצלחת המוצר.

מה הצעד הראשון?

אם הינכם מחפשי עבודה שחולמים להפיק מוצרים משני-תעשייה, קראו לעומק על החברות שמעניינות אתכם, בדקו בלינקדאין את מנהלי המוצר של החברה ושל חברות דומות ונסו להבין מאיזה רקע הם מגיעים ומה התפקידים שהם ממלאים בארגון. לאחר מחקר קצר סביר שתוכלו לדעת אם אתם מתקדמים בכיוון הנכון ואם הידע שאתם רוכשים מתאים לצרכי החברה והתחום בהם ברצונכם להשתלב.

גם למנהלות גיוס כדאי להבין לעומק את תחום המוצר בחברה ולהבין אם ישנם חוסרים מקצועיים שמנהל מוצר המגיע מתחום אחר יוכל למלא – ואם לא, להתמקד במועמדים שמגיעים ממסלולי קריירה ורקעים דומים למנהלי המוצר המצליחים הקיימים.

כמו תמיד, אנחנו ב-Join כאן כדי לייעץ, להסביר ולסייע למחפשי עבודה בתחום כמו גם למגייסות המעוניינות לפגוש מועמדים ממוקדים המתאימים לאופי ניהול המוצר בחברה. בהצלחה!

לגרסת 7 דק’ פלוס של המאמר (גירסא מפורטת המתייחסת לעוד אספקטים של מנהל מוצר) – לחצי כאן

Comments


טוען...