עבודה בעיניים: איך מראה משפיע על סיכויי הקבלה לעבודה?

האם אנשים יפים מצליחים למצוא עבודה יותר בקלות? מחקרים חושפים נתונים מפתיעים על האופן שבו משפיע המראה החיצוני על הסיכוי למצוא עבודה. מהן המסקנות ואיך אפשר לשפר באמצעותן את סיכויי הקבלה?

בעידן המקדש את תרבות היופי, זה היה רק עניין של זמן עד שיקום אתר הכרויות לאנשים יפים בלבד- BeautifulPeople.com, אם תהיתם. מנהלי האתר לא הסתפקו בלקבל לשורותיו רק אנשים יפים להערכתם, ולפני מספר חודשים הכריזו על הקמת אתר דרושים לאנשים יפים – הכרזה שעוררה סערה גדולה. השאלה שנשאלה בחוצות הרשת- האם באמת מדובר בתופעה מכוערת ולא מקובלת? או שאולי הרמת הגבה היא בסך הכול ניסיון לא מודע לייפות את המציאות, שבה המראה החיצוני משפיע גם על סיכויי הקבלה למשרה?

הגיע הזמן להודות

ככל שננסה, את העובדה הזו אי אפשר לטשטש: המראה החיצוני משפיע על הרושם הראשוני ועל ההטיות התפישתיות שנוצרות בעקבותיו. מחקרים שנערכו בארץ ובעולם בשנים האחרונות מלמדים חד משמעית שהיופי משפיע על סיכויי הקבלה לעבודה, אך למראה ההפתעה, לפעמים גם לרעה…

מתי המראה משפר את סיכויי הקבלה?

המחקרים מלמדים שגם גברים וגם נשים שנחשבו בעיני המגייסים ליפים, זכו להיענות ותשומת לב גבוהה יותר בהשוואה למועמדים אחרים. בסקר שנערך ע”י מגזין Newsweek בקרב מאות מגייסים, 59% מהנשאלים הציעו למועמדים להשקיע בשיפור המראה חיצוני יותר מאשר בשיפוץ קורות החיים… יתרה מכך, כשהמגייסים התבקשו לדרג את התכונות החשובות ביותר אצל המועמד, היופי הגיע למקום השלישי אחרי ניסיון וביטחון עצמי– גבוה יותר מסעיף ההשכלה! רגע לפני שאנחנו רצים לשולחן הניתוחים (או מתעטפים בחיג’אב), הנה כמה שיקולים נוספים שכדאי לקחת בחשבון.

מתי מראה “הורס” מחבל לנו בסיכויים?

לפי המחקרים, יופיו של המועמד עלול בחלק מהמקרים לפגוע בסיכוייו להתקבל למשרה נחשקת, בעיקר במקרים שבהם המגייס והמועמד שניהם בני אותו מין. במקרה שכזה המועמד עשוי ליצור איום על המגייס או לחילופין ליפול קורבן להטיות תפישתיות כמו “יופי = טיפשות”. כאילו שזה לא מספיק, הממצאים מצביעים על אפליה מגדרית: הסיכוי של גברים יפים להתקבל לעבודה כמעט כפול מזה של נשים יפות. מדוע זה קורה?

סברה אחת היא שאת רוב תפקידי הגיוס וכוח האדם מאיישות נשים. אם מחברים את הנתון הזה לממצא לפיו היופי יכול לחבל בסיכויים כאשר נתקלים במגייס מאותו המין, מקבלים הסבר אפשרי להצלחה היחסית של גברים יפים בראיונות. סברה נוספת מדברת על המוסר הכפול של החברה ביחס לאישה, גם במקום העבודה: מצד אחד המגייסים בסקר של Newsweek סבורים שמועמדת שנראית טוב משפרת את סיכוייה. מצד שני, לדעתם נשים עלולות לסבול או להתקשות בביצוע התפקיד בשל העובדה שהן נראות “טוב מידי”.

יופי. מה עושים עם כל זה?

שמחים ששאלתם. בואו נתחיל משאלת צירוף התמונה לקורות החיים: בעוד שבארצות הברית למשל לא מדובר באקט מקובל ברוב הענפים, בישראל מועמדים רבים מצרפים את תמונתם. מאחר והבנו שהמראה יכול להטות גם לרעה את הסיכויים להתקבל למשרה שלא על בסיס הכישורים והיכולות שלכם, ההמלצה הכללית שלנו היא פשוט להימנע. בשונה מראיון פרונטאלי שבו שפת הגוף וטון הדיבור יכולים אף הם להשפיע ולשפר את הרושם שלכם, כשהתמונה שלכם לבדה פוגשת את עיני המגייס, היא עלולה לחרוץ את הדין בלי אפשרות לערער.

ואם יחפשו אותי בגוגל או ברשתות החברתיות? באחת הכתבות הקודמות עסקנו בניהול מוניטין רשת, ואיך הוא משפיע על סיכויי הקבלה לתפקיד. אחת העצות שרלוונטיות גם לעניינינו, היא הקפדה על תמונת פרופיל ייצוגית ברשתות החברתיות ושינוי הגדרות הפרטיות, כך ששאר התמונות יהיו חשופות רק לחברים שלכם. במקרה הזה התדמית שנשדר דרך התמונות החשופות חשובה לא פחות מהמראה החיצוני עצמו.

איך מתכוננים לראיון? לפעמים היופי משפר את סיכויי הקבלה ולפעמים הורס: בשני המקרים אין לנו שליטה – אנחנו מי שאנחנו לטוב ולרע, גם ברמת המראה וגם בכל הקשור לאופי וליכולות שלנו. על מה בכל זאת אפשר לשלוט? על ההופעה הייצוגית והתאמתה לתרבות הארגונית שנהוגה במקום העבודה. מעטים מקומות העבודה בתחום הדיגיטל שמצפים שתגיעו לראיון עם עניבה וחפתים, אבל מהצד השני לבוש מרושל לא יעשה לכם שירות טוב ולא ישדר את היכולת שאתם רוצים לשדר.
אז מה עושים? שיעורי בית. חשוב להתלבש בהתאם לאווירה האופיינית לחברה: האם היא יותר מחויטת או מאופיינת באווירה צעירה ומשוחררת? כמו בכל דבר בחיים, הכנה נכונה מגדילה את סיכויי ההצלחה. וזה כל היופי.

(התמונה מאתר Demotivationalpost.com)

Comments


טוען...