איך מתכוננים ואיך עוברים ראיון עבודה?

הילה כהנא – מנכ”לית JOIN

ראיון ראשון. בג’וין אנחנו מלווים הרבה מועמדים לפני ראיון… אנחנו מכירים היטב את כל קשת הרגשות האפשרית – את ההתרגשות, הלחץ, הפחד וחוסר הודאות – כל אלה משפיעים מאוד על התפקוד בסיטואציה. אני מצרפת כמה כלים וטיפים שיעזרו לכם לעבור את הראיון  בהצלחה:

  1. זוכרים שזה יילך וישתפר: לפני הכל – זכרו שלעבור ראיון בצורה טובה זה שריר. ככל שתעשו את זה יותר, ככל הסיפור שלכם יזרום לכם יותר ותרגישו איתו בנוח.
  2. קוראים בלינקדאין, בפייסבוק ובכתבות על החברה ועל מי שתפגשו: לא נכנסים לראיון בלי לדעת מידע, פרטים ותוכן על האדם אותו אתם פוגשים – לראיון צריך להתכונן כמו לכל פגישה עסקית. הרי אין מצב שתלכו לפגוש לקוח בלי שתדעו איזו חברה הוא עובד, מה המוצר שהחברה משווקת ובאיזה שוק?  בדיוק באותו האופן אתם צריכים לנהל הכנה לראיון. יש היום אין סוף פלטפורמות של שיתוף מידע על אנשים, בו אנשים משתפים ברצון מידע לגביהם. אנחנו ממליצים להיכנס לכל הפלטפורמות השונות ולאסוף את המידע על המנהל המגייס. כל מידע הוא רלבנטי לשיחה שלכם ויכול לעזור לכם לעבור ראיון בצורה טובה יותר: המסלול שעשה אותו מנהל ואולי דומה לשלכם, התמחויות/קורסים/תחביבים ואפילו מספר הילדים – לפעמים גם ידע כזה יעזור לכם לייצר הבנה וחיבור עם הצד השני.
  3. עושים חזרות על הסיפור שלכם: לומדים את הסיפור שלכם לעומק. על אף שזה נראה לכם טריוויאלי, יש דרכים רבות לספר את הסיפור שלכם ואפשר לקחת אותו להמון מקומות. הסיפור שלכם צריך להיות מסופר באופן חיובי – כזה שגם סביב קשיים מדגיש התמודדות וצמיחה. זה חשוב גם בשבילכם, לא רק בשביל הראיון. הדרך בה נבחר לספר את סיפור החיים שלנו קשורה לא פעם למשתנים חיצוניים שיכולים להוציא מאיתנו את הסיפור בצורה לא טובה. בנוסף, מראיין.נת מנוסים ידעו להוציא מכם פרטים ולגעת בנקודות בעייתיות. ככל שהסיפור יהיה פחות מסודר אצלכם בראש – הסיפור ילך לאן שהמראיין רוצה לקחת אותו ולא בהכרח לאן שאתם רוצים לקחת אותו. מעבר לזה, אם לא תהיו סגורים על הסיפור שלכם – הדבר יכול לעורר ספק בצד השני.
  4. פותחים דף חלק: כנסו לראיון בגישה חיובית, שבו זקוף, שדרו אנרגיה טובה. הביאו מאה אחוז ריכוז ותשומת לב. זה לא תמיד פשוט בסיטואציה מלחיצה, אבל מודעות לכך שזה מה שאתם רוצים להביא לראיון תעזור לכם. המראיין שואף לראות אנרגיה כזו במסדרונות, וילמד על הגישה שלכם דרך מה שתביאו לחדר.
  5. לא מסתירים ולא מלכלכים: רוב המועמדים שפגשתי לאורך השנים התמודדו עם לפחות מקום עבודה אחד שפחות הסתדרו בו. בנקודות האלה חשוב במיוחד שתלמדו לספר את הסיפור בצורה טובה ומהודקת. זה לגיטימי, מקובל ומובן. יחד עם זאת, הדרך להישאר ממלכתי תוך שיח אותנטי הוא קריטי. התעשיה היא קטנה מאד, וכולם מכירים את כולם. חשוב לשמור על הכבוד של כל הנוגעים בדבר, לצייר תמונות מצב אמיתית אך כשמה שעומד לנגד עיניכם הוא כבוד המעסיק הקודם שלכם.
  6. מדברים במספרים ובדוגמאות: חשוב מאד להביא לראיון דאטה ודוגמאות התומכות בהצלחות שלכם. המראיין לומד עליכם דרך הדוגמאות הרבה יותר ממה שילמד עליכם מהשורה התחתונה. המראיין לומד את החלק שלכם, התפקיד שלכם והחלק שלכם בהצלחה, המחויבות שלכם לתהליך, וההתקדמות שלכם בתוך הפרויקטים עליהם תספרו. בשורה התחתונה – כל הנחת יסוד שלכם לגבי עצמכם וההצלחה שלכם חייבת להיות מגובה בדוגמאות ואם יש מספרים – בכלל טוב.
  7. שומרים על קשב ורגישות למראיינ.ת: חשוב מאד להיות קשוב לחדר ולהרגיש את מי שעומד מולך בזמן אמת. להרגיש מתי התשובה מוצתה ואפשר להתקדם, להכניס שאלות בתוך השיח (“תרצה שארחיב?” “הייתי מספיק ברור?” וכדומה), להיות קשובים לשפת הגוף של המראיין ודרך זה לקרוא את הקצב שלו ואת מה הוא באמת צריך מכם. חשוב מאד לא “להתמכר” ללשמוע את עצמכם בחדר, ולהבין שבצד השני יושב אדם שאמנם רוצה לקבל עליכם מידע, אבל כזה שרלוונטי למטרה שלו. בחרו בין עיקר לתפל בתוך השיחה והמעיטו בנתונים ובמידע שעלולים להתיש את המראיין ולהפיל את הראיון.
  8. נשארים אותנטיים ואמיתיים: אך אחד לא מושלם ואף מראיין לא מחפש את העובד המושלם. יתרה מכך, לא הגיוני שאתם מושלמים ומראיינים איכותיים מחפשים דווקא לראות את האי שלמויות האלה, את היכולת שלכם להתמודד איתם/לעקוף אותם ועד כמה אתם באמת מודעים אליהם ומדברים עליהם בפתיחות, כנות ובגרות.

אנחנו כאן בג’וין ממשיכים ללוות אתכם בדרך להתחלות חדשות.

בהצלחה!

Comments


טוען...