האם הגורל התעסוקתי שלך קבוע מראש?

מחקר חדש טוען שאם אבא שלך היה עני, לך ולילדיך צפוי גורל דומה. איך המעמד החברתי משפיע על הסיכוי שלנו למצוא עבודה? ואיך השינוי במבנה ההשכלה עשוי לשנות את התמונה בעולם הדיגיטל? מומחי JOIN חושפים מה המגייסים מחפשים, בריאיון עם ניחוח אופטימי.

ה”מציאות” של תכניות הריאליטי מחייה מחדש את החלום האמריקאי: כל אחד יכול להיות כל מה שרק ירצה, בדרך לחיים מלאי הגשמה. כל סינדרלה יכולה במחי שיר אחד להפוך לסוזן בויל וכל בשלן חובב יכול להפוך למאסטר-משהו של ישראל. במיוחד כשבונים קריירה, השאלה היא האם מדובר בחלום בר השגה או באשליה רחוקה?

מחקרים מנסים לענות על שאלה זו, וקובע שהמעמד שלנו עובר במידה רבה בתורשה. איך כל זה משליך על העתיד התעסוקתי ועל רמת ההכנסה שלנו?

אבא עני, נכד עני?

מחקר שמפרסם ההיסטוריון הכלכלי גרגורי קלארק בספרו The Son Also Rises, חושף נתונים מדהימים: הרקע המשפחתי שאליו אנחנו נולדים מאפשר לחזות עד 70% מרמת החינוך או ההכנסה העתידית שלנו. במילים אחרות, מעמד חברתי עובר במידה רבה בתורשה.

המודל של קלארק מבוסס על ניתוח נתונים של מאות שנים, ומאפשר לדבריו לחזות את המעמד שלנו ושל נכדינו עפ”י המעמד החברתי של סבא שלנו. נקודת המוצא של המודל מתבססת על נתונים המראים כי המעבר של משפחה למעמד נמוך למעמד גבוה יותר אכן מתרחשת, אך נמשכת בממוצע לא פחות מ- 10 (!) דורות.

המעמד הזה משפיע גם על היכולת שלנו להתברג בשוק העבודה – כי הרי המשאבים הכלכליים שעומדים לרשותנו הם אלה שיקבעו עד כמה נוכל להשקיע בהשכלה, שתפתח לנו דלתות למשרה הנחשקת. ואם הנתונים האלה לא נראים מעודדים, יש לנו בשורות טובות עבורכם…

והנה החדשות הטובות

נתחיל בעובדה שגם לפי המחקר, יש בכוחו של האינדיבידואל לשנות: כמו כל תכונה שעוברת בתורשה, כך גם התורשה המעמדית קובעת את נקודת הפתיחה שלנו. נקודת הסיום עם זאת יכולה להיות שונה לגמרי, בהתאם לנקודות הציון שנעבור בדרך. אחת המשמעותיות שבהן היא רמת ההשכלה, שמאפשרת לנו לרכוש מיומנויות והכשרות שיפתחו דלתות בעולם התעסוקה.

חשוב לציין שהמחקר מתבסס בעיקר על נתוני עבר, שבו רק משפחות מבוססות יכלו לאפשר לבניהן לרכוש השכלה באוניברסיטה או מכללה יקרות והחינוך הציבורי היה ברמה נחותה יחסית לימינו. לכן מה שהיה הוא לא בהכרח מה שיהיה… היכולת לרכוש מיומנויות חדשות בעידן שבו הידע זמין לכולם בלחיצת כפתור, הופך משרות רבות בעולם הדיגיטל לנגישות יותר. מה כל זה אומר על הסיכוי שלנו להתקבל למשרה עם או בלי תואר? המומחים של Join מסבירים בראיון עם ניחוח אופטימי.

האם מועמדים יכולים להתקבל לתפקיד ללא השכלה אקדמית נדרשת?

מניסיוננו ב-Join, חברות המתמחות בגיוס כוח אדם בתחום הדיגיטל נוטות להביט על כל התמונה – ולא רק על ההשכלה הפורמלית של המועמד. בהחלט יתכן שדרישות המשרה יוגמשו בהתאם ליכולות האמתיות של מועמדים מבטיחים – יכולות שאנחנו מודדים באמצעות מבחנים, ראיונות ומבחני תוצאה במשרות קודמות.

איך שוברים את מעגל הניסיון-עבודה-ניסיון?

זה היופי של עולם הדיגיטל: חברות שיווק אונליין מהדור החדש, חברות פרפורמנס וסוכנויות פרסום רבות אוהבות “לגדל” עובדים עם מעט ניסיון אך עם המון רעב ללמוד ופוטנציאל גלום. במקרים מסוג זה יש משקל גדול לזיק בעיניים ולמידת הרצון של המועמד לרכוש ידע ומיומנויות חדשות, וכמובן היכולות שלו כפי שמשתקפות במבחנים וראיונות.

איך בודקים את המוטיבציה ללמוד?

מועמדים תמיד מעידים על עצמם שהם “לומדים מהר ואוהבים ללמוד דברים חדשים”. מאחר ומדובר בהצהרה צפויה שעולה במסגרת כל ריאיון, התפקיד שלנו כמגייסים הוא לבדוק מה עומד מאחוריה וכמה מוטיבציה אמיתית מניעה את המועמד. למשל, מה עשה כדי לקדם את עצמו? האם הוא עוקב אחרי מובילי דעה ומנטורים בתחומו? לימד את עצמו דרך סמינרי רשת חינמיים וסרטוני הדרכה ביוטיוב? האם רכש הכשרה מקצועית (כמו למשל הסמכה טכנית של גוגל)? האם הוא מתעניין בתחום בפני עצמו או רואה אותו כמסלול להכנסה גבוהה ותו לא?

הרצון ללמוד ולהתפתח יכול לקדם את המועמד בתנאי שמאחורי האמירה הצפויה מסתתרת כוונה אמיתית. ולכן כשאוהבים תחום מסוים ורוצים להתפתח בו, ההמלצה שלנו היא לבטא את העשייה, הידע והלמידה האקטיבית דרך קורות החיים ודרך הפעילות החשופה ברשתות החברתיות.

מה חשוב יותר – הידע או המוטיבציה לרכוש אותו?

התשובה כמובן תלויה במשרה. ככל שהתפקיד יוקרתי ותובעני יותר, הדרישות יהיו גבוהות יותר – גם כאשר מדובר בהשכלה. עם זאת חשוב לציין שאפילו בתפקידים בכירים, הסקרנות הטבעית והרצון לרכוש ידע משחקים תפקיד משמעותי: מחקרים מלמדים ש-70% ממנהלי הדיגיטל בקיאים בתחום ההתמחות שלהם אך לא מיומנים בתחומים אחרים. רק 8% מאנשי הדיגיטל מומחים בקשת רחבה של תחומים וערוצי שיווק. עובדים מרגישים חוסר נוחות לקבל על עצמם תפקידי רוחב ניהוליים, החולשים על תחומים שחורגים ממומחיותם ודורשים אסטרטגיה רוחבית, ולכן היכולת והתשוקה ללמוד יכולות להיות ההבדל בין מנהל לבין מומחה במחלקה.

ולכן גם כאשר מדובר בתפקידי ניהול בכירים, היכולת לצאת מאזור הנוחות ולרכוש ידע וכלים חדשים, היא אחד המפתחות המשמעותיים להתפתחות בעולם הדיגיטל.

אז מה אם הסבא של האבא של הבאבא שלכם הלך על גחלים? בעולם הדיגיטל שלא מפסיק להשתנות, התשוקה ללמוד חשובה לא פחות מהידע עצמו – והיא זו שתאפשר לכם לטפס ולהתקדם.

 

התמונה מאתר: http://www.freerepublic.com/focus/news/3260145/posts

Comments


טוען...