האקינג צמיחה – עתיד השיווק הדיגיטלי או אותה הגברת?

בשנה האחרונה ראינו זינוק מטאורי במספר אנשי המקצוע המגדירים את עצמם Growth Hackers, כמו כן טיפוס חד בכמות החברות והסטארטאפים המגייסים האקרי צמיחה לשורותיהן. אך מי הם אותם האקרים ומה משמעות המקצוע? האם מדובר בהגדרה חדשה ולערוץ שיווק חדש או אולי רק כותרת מפוצצת למה שהופך לסטנדרט בתעשייה?

מי ומה הוא ה-Growth Hacker?

במושג האקינג צמיחה אנו נתקלים כבר ב-2010 כשמובילי דעה ומשפיעים בתחום השיווק המקוון החלו להשתמש בו, והגדרתו המקורית – אדם שמוכוון לצמיחה, בין אם בהיקף המשתמשים או הלקוחות, כמות שיתופי הפעולה או מספר החנויות המוכרות את מוצרי החברה, ומודד את כל מעשיו בעדשת השפעתם על צמיחת החברה ויכולתה להגדיל את פעילותה ביחס רווחיות יציב (Scaling). האקרי הצמיחה חיים על התפר בין שיווק, פרסום וביצועים ומנסים לענות בכל דרך על הצורך של חברתם במשתמשים או לקוחות נוספים.

כמו תפקידים רבים אחרים ושינויים חשובים בתעשייה גם תחום ה-Growth Hacking צמח מחברות הסטארט-אפ, חברות קטנות הפונות לקהל גלובלי ונאלצות להתחרות פעמים רבות עם תאגידים עם תקציבי שיווק עצומים. הפתרון? לאתר את הדרכים היצירתיות והחכמות ביותר לקדם ברשת, לבנות על השתתפות המשתמשים ועל מינוף ויראלי של מעורבותם, זאת תוך הוצאה מינימלית על אמצעי שיווק ‘מסורתיים’ בהם לבעל המשאבים הגדולים יותר יש יתרון מובהק.

בדרך כלל נתקל בפעילות Growth Hackers בסטארטאפים קטנים בעלי תקציבי שיווק מוגבלים, במיוחד בחברות בהן פעילויות השיווק מבוצעות על ידי צוותים טכניים או תוכניים ולא על ידי אנשי שיווק קונבנציונאליים. חברות העוסקות בתחום האנליזה והמדיה החברתית נוטות להקדיש משאבים רבים יותר לשיווק יצירתי ומתוחכם, ולא במקרה תחום ה-Growth hacking הולך יד ביד עם תחום הפרפורמנס וניתוח הביצועים, ניתוח שמאפשר למשווקים יצירתיים להבין אילו מהיוזמות החדשות שלהם מביאות תוצאות.

Growth Hacking – שיווק דיגיטלי באדרת חדשה?

קולות רבים טוענים כי תחום ה-Growth hacking הוא בסך הכל כותרת חדשה למקצוע הקיים, וכי אין הבדל בין איש שיווק דיגיטלי בחברה קטנה העובד עם תקציבים מוגבלים ובין האקר צמיחה בסטארטאפ. האם ישנם הבדלים מהותיים בין השניים או שבעוד שנה או שנתיים Growth Hacking תהפוך למילה נרדפת לשיווק מבוסס ביצועים ברשת?

גם בהתבוננות בקמפייני Growth hacking מצליחים קשה לשים את האצבע על ההבדל, במיוחד מכיוון שישנן חברות שמקיימות גם פעילות שיווק רגילה וגם האקינג צמיחה. קחו לדוגמה את Dropbox, חברה שהשקיעה סכומים גדולים בשיווק דיגיטלי סטנדרטי, אך שילבה מהלכי Growth Hacking מצליחים – תכנית התגמולים להכנסת חברים לשירות תמורת שטח אחסון נוסף היא דוגמה מעולה שהניבה תוצאות מדהימות.

לדעתנו לפחות, התשובה כפולה – מצד אחד כן, כיום ישנו הבדל מהותי בין איש שיווק לבין האקר צמיחה, בעיקר בצורת החשיבה ובסוג תכניות השיווק שיפתחו. איש שיווק דיגיטלי ישאף להרים פעילות מדידה מלאה, להטמיע אנליזה בכל נכסי הרשת, להרים קמפיינים ממומנים ב-Adwords וב-Facebook ולחקור את פילוחי הגולשים שלו בהיקפים גדולים כדי לשפר ולטייב את חווית השימוש וכתוצאה את ההמרות.

האקר הצמיחה לעומתו יפנה לערוצים הקריאייטיביים יותר וישתמש בתקציבים נמוכים בהרבה- פוסטים חברתיים בפייסבוק עם תכנים מקוריים, פרוייקטי Crowd-fund, צילומי Flash-mobs של משתמשים ותכנים נוספים בעלי פוטנציאל ויראלי גבוה יכולים להשיג אותה תוצאה שישיגו קמפיינים ממומנים בהיקף של עשרות אלפי דולרים, ושיתוף פעולה מוצלח אחד עם עסק או ארגון שקשור לקהלי החברה יניב מיצוב וניראות בהוצאה נמוכה.  אם לסכם את תמונת המצב כיום- איש השיווק ינסה להשיג את התוצאות הטובות ביותר במלוא התקציב שלו ובכל הערוצים בתמהיל שיקבע על בסיס ביצועים, בעוד האקר הצמיחה ינסה להשיג תוצאות יעילות בתקציב נמוך ככל האפשר ובעיקר בערוצים חברתיים בעלי פוטנציאל מינוף ויראלי.

חלקה השני של התשובה נוגע לעתיד, ולדעתנו לפחות ככל שיעבור זמן תהפוך הגדרת ה-Growth Hacker לתת התמחות בתחום השיווק הדיגיטלי, בדומה לתהליך שעברו Conversion optimizers ו-Performance managers, לדוגמה, עם התפתחות תחום הביצועים והאנליזה השיווקית ברשת. עבורכם, מחפשי עבודה ששוקלים להיכנס לתחום הצמיחה ומעסיקים השוקלים לאילו תפקידים לגייס, המסקנה פשוטה – שווה להיכנס ל-Growth Hacking ולנצל את האסכולה החדשה והיעילה הזו בין אם כאיש מקצוע או כבעל חברה, אך לא על חשבון הכשרה תומכת וערוצי שיווק נוספים ויציבים יותר (שכנראה עם הזמן יספגו את תחום הצמיחה לתוכם).

Comments


טוען...